Jak księgować gadżety reklamowe?
Jak księgować gadżety reklamowe?

Gadżety reklamowe stanowią doskonałą okazję do nawiązania kontaktu z potencjalnym klientem. Wręczanie upominków o niewielkiej wartości pomoże zainteresować odbiorców ofertą firmy, co umożliwia z kolei pozyskiwanie nowych kontrahentów. Jak zatem wygląda kwestia gadżetów reklamowych z perspektywy kosztów księgowych?

Jak księgować gadżety reklamowe

Działania marketingowe

Jedną z najczęściej prowadzonych akcji każdej działalności gospodarczej są działania o charakterze marketingowym. Do takich zdecydowanie zalicza się promocja firmy poprzez przekazywanie odbiorcom drobnych upominków, na których widnieje firmowe logo. Do takich prezentów można zaliczyć na przykład długopisy reklamowe, kubki, breloki, smycze czy notesy. Zaletą prowadzenia własnej działalności jest możliwość ujmowania zakupionych materiałów reklamowych w koszty podatkowe.

Gadżety reklamowe a koszty uzyskania przychodów

Zakupione materiały reklamowe można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu jeżeli mają związek z charakterem prowadzonej działalności. Obowiązek wykazania owej zależności spoczywa na właścicielu firmy. Czym są koszty uzyskania przychodu? Są to koszty, które poniesiono w celu osiągnięcia przychodu, a także zachowania lub zabezpieczenia ich źródła. Poniesione koszty pomniejszają całkowity przychód z działalności gospodarczej, w rezultacie czego otrzymuje się dochód. Jest on, zaraz po dokonaniu stosownych odliczeń (np. takie, jak składki ZUS), podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym.

Jeżeli zatem przedsiębiorca poniósł koszty, które pozostają w bezpośrednim lub pośrednim związku z uzyskanymi przychodami i wpływają na zabezpieczenie źródła przychodu, wydatki przeznaczone na zakup takich materiałów reklamowych mogą stanowić koszty uzyskania przychodu.

Materiały reklamowe nie zawsze w koszty

Według przepisów organów podatkowych artykuły reklamowe opatrzone firmowym logo uznawane są za towary o charakterze reklamowym. Sam fakt umieszczenia logo przedsiębiorstwa na zakupionych materiałach nie zawsze będzie oznaczać, że poniesione wydatki automatycznie zostaną uznane za koszty uzyskania przychodu. Decydować o tym będzie wartość oraz charakter przekazywanych upominków.

Upominki biznesowe

Wydatki reprezentacyjne

Jak ma się kwestia gadżetów reklamowych do odliczenia VAT-u? Zgodnie z twierdzeniem organów podatkowych, drobne upominki z firmowym logo rozdawane masowo odbiorcom mają na celu rozpowszechnianie wizerunku firmy, zatem są nakierowane na reklamę przedsiębiorstwa. Podjęte działania mogą zasilić grono klientów, co przełoży się na wzrost osiąganych przez firmę przychodów. Tego typu zakup można zatem uznać za koszty uzyskania przychodu, jak również odliczyć VAT.

Istnieje odrębna grupa upominków, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Są to tak zwane prezenty reprezentacyjne, wzmacniające prestiż, a ich wartość przewyższa zazwyczaj koszt drobnego upominku w formie długopisu czy breloka. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, wydatki, które poniesiono na zakup materiałów reprezentacyjnych, nie podlegają rozliczeniu w kosztach podatkowych. Materiały reprezentacyjne to takie, które pomagają kształtować wizerunek przedsiębiorcy jako podmiotu gospodarczego, natomiast materiały reklamowe to te, które wpływają na rozpowszechnienie wizerunku oferowanych produktów.

Gadżety reklamowe a podatek dochodowy

Przedsiębiorcy mogą zastanawiać się, jak kształtuje się kwestia - gadżety reklamowe a podatki. Czy osoba obdarowana upominkiem ma obowiązek rozliczenia się z podatku dochodowego od osób fizycznych? Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT, wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy (czyli w tym przypadku od właściciela działalności gospodarczej), wolna jest od podatku dochodowego. Obdarowany nie jest więc w obowiązku odprowadzenia podatku dochodowego od osób fizycznych pod warunkiem, że wręczony mu upominek miał charakter reklamowy lub promocyjny, a jego jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 200 złotych. Osoby będące pracownikami świadczeniodawcy nie podlegają powyższemu (zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych nie ma tu zastosowania).

 

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl