Znaczenie koloru w biznesie

Znaczenie koloru w biznesie

Psychologia koloru zajmuje się badaniem wpływu barw na ludzki umysł. Badania dowodzą, że odpowiednio dobrana kolorystyka ma ogromny wpływ nie tylko na nasz nastrój, ale również na rodzaj i szybkość podejmowanych decyzji, w tym właśnie zakupowych. Z wielu analiz zachowań konsumentów jasno wynika, że jednym z czynników decydujących o zakupie jest właśnie kolor danego produktu lub jego opakowania. Dzieje się tak z prostego powodu – ludzie „kupują oczami” :)


Kolory grają nie tylko na naszych emocjach, ale również wywołują w nas reakcje fizyczne. Naukowcy udowodnili, że na przykład kolor czerwony zwiększa ciśnienie krwi, pobudza nasz układ trawienny, przyspiesza metabolizm i wzmaga uczucie głodu. Z tego właśnie względu jest on chętnie wybierany przez firmy gastronomiczne. Weźmy za przykład światowego potentata w branży fast foodów, sieć restauracji McDonalds. Logo tej sieci znane jest na całym świecie i jest świetnym przykładem genialnego zastosowania psychologii kolorów w praktyce. Czerwone tło ma za zadanie wzbudzić w nas uczucie głodu, natomiast kolor żółty ma potęgować wrażenie euforii i szczęścia. W ostatnich latach, podążając za ogólnym trendem eko, firma zmieniła jednak kolorystykę na bardziej stonowaną. Od ostatniej dekady żółte litery sąsiadują z bardziej stonowanym, uspakajającym zielonym tłem. Takie działanie to podprogowy przekaz, który ma nam sugerować, że w restauracji, od zawsze kojarzonej z jedzeniem „na szybko”, zjemy również zdrowo, rodzinnie i w duchu idei „eco friendly”.


Wróćmy jeszcze na moment do koloru czerwonego. Czerwień doskonale sprawdza się w sytuacji, kiedy chcemy przykuć uwagę konsumenta i skłonić go do podjęcia szybkiej, impulsywnej decyzji. Dlatego też tak często pojawia się ona przy hasłach typu PROMOCJA, WYPRZEDAŻ, OKAZJA. Ponadto ognista czerwień kojarzona jest z siłą, pasją, energią, toteż sięgają po nią firmy z wielu branż, na przykład samochodowej, producenci napojów energetyzujących i kluby sportowe.

Gazetki promocyjne

Kilka gazetek promocyjnych doskonale pokazuję zastosowanie czerwonego koloru 


Innym, równie stymulującym kolorem jest żółty. Poprawia nastrój, wzmacnia pewność siebie, kojarzy się przede wszystkim z radością i optymizmem. Nieodłącznie towarzyszy mu wyobrażenie słońca i wspomnienie lata, a co za tym idzie chęć rozrywki i zabawy. Nic zatem dziwnego, że po ten kolor często sięgają firmy z branży eventowej i turystycznej. Trzeba być jednak bardzo ostrożnym, ponieważ kolor żółty może wzbudzać inne uczucia. To kolor drogowych znaków ostrzegawczych, dlatego stosowany w nadmiarze może być odbierany jako irytujący. Wybierając kolor żółty warto zestawić go z inną, bardziej stonowaną barwą. Dzięki temu stanie się on wyraźnym podkreślnikiem tego, na co Klient według nas musi zwrócić uwagę. Doskonałym przykładem brandingu wykorzystującego kolor żółty jest jest logo sieci Subway. Żółty kolor ma za zadanie przyciągnąć uwagę Klienta, a zielony ma sugerować, że w tej restauracji używane są zawsze świeże produkty, a co za tym idzie zjemy w niej smacznie i zdrowo.


Podobnie na naszą podświadomość działa kolor pomarańczowy. To barwa kojarząca się przede wszystkim z młodością, kreatywnością i twórczą energią. Postaw na ten kolor, jeśli swoją kampanię kierujesz przede wszystkim w stronę ludzi młodych, kreatywnych, żyjących szybko i z pasją. Na barwę pomarańczową w swoim logo zdecydowały się takie przedsiębiorstwa jak Allegro oraz holenderska firma kurierska TNT (może warto jeszcze wspomnieć o agencji reklamy VERSUS :). Pomarańcz w ich przypadku ma sugerować przede wszystkim skuteczność, szybkość w działaniu i przystępność cenową.

Kreując nasz produkt, markę lub wizerunek firmy, możemy sięgnąć też po kolory chłodne, które dają wrażenie spokoju, stabilności, wzmagają poczucie bezpieczeństwa i wzbudzają zaufanie.
Kolor, który nieodmiennie kojarzy się z profesjonalizmem i elegancją to kolor niebieski lub granatowy. Wybierają go firmy, które chcą zaznaczyć swoją niezawodność oraz silną pozycję na rynku. Kolorem niebieskim najlepiej reklamować produkty związane z czystością (środki higieniczne, np. Oral B), niebem (linie lotnicze, np. Lufthansa), wodą ( np. wody Żywiec, Nałęczowianka, filtry wodne. Dafi i Brita) i bezpieczeństwem (towarzystwa ubezpieczeniowe, np. PZU). Symbolizuje on otwartość, ale też ambicję, zaufanie, opanowanie, szczerość i rzetelność. Ponadto kolor niebieski jest uniwersalny, co oznacza, że w równym stopniu jest lubiany przez kobiety, jak i przez mężczyzn.


Podobne odczucia wywołuje w nas wspomniany wyżej kolor zielony. Kojarzy się przede wszystkim z naturą, ale też świeżością, regeneracją, spokojem i bezpieczeństwem. Za przykład niech posłuży tutaj zielony kolor w sygnalizacji świetlnej, który oznacza bezkolizyjny przejazd lub bezpieczne przejście przez jezdnię. Kolor zielony chętnie wykorzystywany jest przez firmy z branży spożywczej (np. Tymbark), bankowej (Getin Bank, Bank Zachodni WBK), kosmetycznej (Bielenda, Farmona, Ziaja), czy elektronicznej. Znakomitym przykładem wykorzystania barwy zielonej jest również Starbucks, czyli jedna z największych na świecie sieci kawiarni. W pierwszych latach istnienia firmy w logotypie dominował brąz (jako kolor najbardziej kojarzący się z kawą), jednak w 1987 roku firma dodała kolor zielony. Od tego czasu firma jeszcze dwukrotnie zmieniała logo, m. in usuwając całkowicie napis „Starbuks Coffee”. Od 2011 roku logotyp zawiera postać białej, dwuogonowej syreny na zielonym tle. Zmiany spowodowane były między innymi tym, że brąz postrzegany jest jako kolor brudny, ziemisty. Tymczasem firma chciała podkreślić kameralny i świeży klimat swoich kawiarni oraz zasygnalizować otwartość i dążenie do nieustannego rozwoju.


Na koniec chciałabym wspomnieć kilka słów o kolorze czarnym, chętnie wykorzystywanym przez firmy, które chcą podkreślić prestiż i wysoką jakość swoich produktów i usług. Kolor czarny kojarzony jest przede wszystkim z elegancją, unikalnością, luksusem i wysokim standardem. Często wykorzystywany jest w branżach związanych z modą (Chanel, Puma, Adidas), jubilerstwem i motoryzacją. Kolor czarny powinien być jednak używany z pewnym marginesem ostrożności, ponieważ jego nadmiar może wzbudzać poczucie wyobcowania i niepewności. Z tego względu, wiele znanych firm łączy go z kolorem srebrnym (Mercedes, Audi) lub złotym (Boss), dodatkowo wzmacniając wrażenie prestiżu i niezawodności.


Jak widzimy, różne kolory mogą posłużyć do wywołania wśród klientów pożądanych przez nas uczuć i skojarzeń. Jak wykazują badania, ponad 80% konsumentów kojarzy markę z używaną przez nią paletą barw. Ludzki umysł jest tak skonstruowany, że w pierwszej kolejności dostrzegamy kolor, a dopiero później treść. Jak się okazuje, odpowiedni dobór koloru ma nie tylko wartość estetyczną, ale może być skutecznym narzędziem do kształtowania wizerunku marki i pozyskiwania nowych odbiorców. Tworząc logo swojej firmy i planując działania marketingowe warto zastanowić się, jakie odczucia chcemy wzbudzić wśród potencjalnych kontrahentów i jak chcemy być przez nich postrzegani. Bardzo ważne jest, aby nasz system identyfikacji wizualnej był spójny z naszymi działaniami i tym, co chcemy przekazać swoim Klientom.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl